BL Total från Bjorn Lunden

En modern programleverantör med lång erfarenhet

I det här omdömet kommer vi att titta på BL Total som är Bjorn Lundens onlinebaserade bokföringstjänst för små och medelstora företag. Bjorn Lunden – tidigare Björn Lundén – förenklar sedan mer än 35 år vardagen för små och medelstora företag. Främst genom att erbjuda moderna programlösningar, lättillgänglig kunskap och praktiska verktyg för att sköta företagets bokföring, fakturering, löner, bokslut och deklaration.

Hjälper företagaren att göra rätt

Utmärkande för BL Total är att programmet innehåller kunskapsstöd som hjälper företagaren att göra rätt – så att redovisningen kan ligga till grund för bokslut och deklaration – samt att användaren själv kan välja hur automatiserat han eller hon vill jobba med bokföringen.

Information uppdaterad 2024-03-26

Fördelar med BL Total

Modernt bokföringsprogram som även innehåller fakturering
BL Total är ett modernt bokföringsprogram som kan köras på webben och i Bjorn Lundens app. Med programmet sköter du även din fakturering och en stor fördel är att det du gör i faktureringen bokförs automatiskt. Programmet är lämpligt för både aktiebolag och enskilda firmor och hanterar alla momsredovisningsmetoder.

Obegränsad tolkningstjänst och bra ekonomiöverblick
Till skillnad från många andra leverantörer har Bjorn Lunden ingen volymbegränsning när det gäller tolkningstjänsten, utan du kan tolka ett obegränsat antal kvitton och fakturor. En annan bra feature i Bjorn Lundens bokföringsprogram är den tydliga ekonomiöversikten som ger dig en översiktlig bild av hur företaget går och mår. Uppgifterna hämtas i realtid från bokföringen. Du kan även borra dig ner på verifikationsnivå.

Företagskort kopplat till bokföringen
Ett stort plus är att det finns en smidig koppling mellan BL Total och företagskortet Qred Visa. När du gjort ett inköp med kortet får du en notis i Bjorn Lunden-appen om att fota kvittot. När du gjort det kommer inköpen direkt in i bokföringen, konterat och klart.

Möjlighet att integrera många system
För dig som jobbar med ett för- eller eftersystem är en fördel med Bjorn Lunden att det finns ett stort antal system som kan integreras och att man för flertalet integrationer inte tar ut någon avgift för kopplingen. Automatiserad bokföring är något som lockar vissa och som skrämmer andra. Med Bjorn Lunden har användaren möjlighet att själv styra graden av automatisering.

• Modernt bokföringsprogram
  • Stor kunskapsguide
  • Möjlighet att lägga till fakturaprogram
  • Tydlig ekonomiöversikt
  • Möjlighet att integrera många system

Nackdelar med BL Total

Otestat bokföringsprogram online
Bjorn Lunden har erbjudit bokföringsprogram i mer än 20 år men just BL Total är ett relativt nytt bokföringsprogram. Därför finns få recensioner av programmet och även om vi har testat bokföringen själva så är det svårt att bilda en helhetsuppfattning för alla typer av företag. Därför rekommenderar vi att man utnyttjar gratisperioden på 30 dagar för att säkerställa att programmet passar ens verksamhet.

Ingen möjlighet att logga in offline
I likhet med flertalet andra moderna bokföringsprogram är BL Total molnbaserat och kräver att användaren är uppkopplad för att kunna jobba i systemet. Det är så klart en nackdel för den som inte har uppkoppling eller inte vill jobba online, men många ser det som en fördel att kunna jobba molnbaserat med hög tillgänglighet. Bjorn Lunden erbjuder dock även installerade program för dig som föredrar det.

• Få omdömen finns om onlinepragrammet
  • Går ej att bokföra offline

Bjorn Lundens Produkterbjudande

BL Fakturering
Från 149 kr/mån
Faktureringsprogram
Mobilapp
Chattsupport och användarstöd ingår
Prova gratis 30 dagar
BL Easy
Från 169 kr/mån
Bokföringsprogram
Tolkning av leverantörsfakturor
Fri support via chatt
Prova gratis 30 dagar
BL Total
Från 349 kr/mån
Bokförings- och faktureringsprogram
+ Bankkoppling
+ Integrationer (API)
Prova gratis 30 dagar

Bokföringsprogram

BL Total är en komplett bokföringslösning som är integrerat med faktureringen för automatisk bokföring av fakturorna. Systemet skapar automatiskt olika rapporter och nyckeltal som är viktiga för att följa hur företaget går och mår, t ex resultatrapport, huvudbok, balansrapport och momsrapport. Allt uppdateras i realtid och nås via ekonomiöversikten som är tillgänglig i webb och app.

Molnbaserat

Bjorn Lunden erbjuder främst molnbaserade ekonomisystem. BL Total är molnbaserat och hanteras på webben eller i mobilen. Molnbaserade system rymmer en rad fördelar.

Ett exempel som Bjorn Lunden själva lyfter fram är hur smidigt det är för en företagare som bara vill sköta faktureringen och få ekonomirapporter medan redovisningsbyrån sköter resen. Byrån får då in företagarens bokföringsunderlag i realtid och med automatik.

Automatisk fakturaavläsning

Med fakturaavläsning, eller tolkning som Bjorn Lunden kallar funktionen, får du hjälp att hantera återkommande kvitton och leverantörsfakturor. Du får dina underlag bokförda direkt – oavsett hur många fakturor som ska tolkas. När funktionen är aktiverad lär sig programmet hur du brukar bokföra olika kvitton och leverantörsfakturor. Därefter kan programmet bokföra dessa.

Till skillnad från många andra leverantörer har Bjorn Lunden ingen volymbegränsning när det gäller tolkningstjänsten, utan du kan tolka ett obegränsat antal kvitton och

Konteringshjälp

I dagsläget erbjuder Bjorn Lunden inte någon förinställd konteringshjälp i bokföringsprogrammet. Du kan däremot söka i konteringsfältet på vad du vill bokföra exempelvis inventarie, eller utgående moms och då kommer olika kontoalternativ upp som du kan välja. Med konteringshjälp menar vi på Bästbokföringsprogram funktioner som gör det enklare för nya företagare att välja rätt konton. Om du exempelvis skriver in inköp av papper, bokför programmet automatiskt det som förbrukningsmaterial och lägger in 25 % moms.

SIE Kompatibilitet

BL Total är SIE-kompatibelt. SIE är en standard som innebär att du kan ta ut filer från programmet och exportera till exempelvis ett boksluts- eller skatteprogram. Vid byte av bokföringsprogram är det normalt en SIE-fil med bokföringsdata som importeras till det nya programmet från det gamla. Den största fördelen med detta är för många företagare att de kan ta hjälp av en redovisningskonsult som importerar datan till sitt program vid exempelvis bokslutet.

Bankkoppling

Med bankkoppling menas att bokföringsprogrammet kan hämta data direkt från ditt företags bankkonto så att du kan bokföra och stämma av bankhändelserna utan att riskera att missa något. Det gör det också enklare att bokföra eftersom du vanligtvis får allt i en lista och kan ladda upp kvitton och fakturor till valda belopp och bankhändelser. Bjorn Lunden har i dagsläget den nya generationen bankkoppling mot Swedbank, SEB, Handelsbanken och Nordea.

Mobilanpassat

Bjorn Lunden är helt optimerat för användning i mobilen, med all funktionalitet tillgänglig. Du kan antingen använda Bjorn Lundens app eller den mobilanpassade, responsiva webbversionen i din mobils webbläsare. En av de största fördelarna med att ha en app eller webbsida för mobilen är att du har möjlighet att ladda upp kvitton med kommentar direkt när du får utgiften. Då slipper du att glömma bort kvitton och gör det lättare för den som sköter bokföringen.

Jämförelselista

Björn Lundén BL Easy BL Total
Småbolag & Medelstora bolag
Alla bolagsformer
Bokföringsprogram
Rapporter
Årsredovisning och Bokslut
Fakturaprogram
Löneprogram
Offert och Order
Integration med exempel kassasystem
Pris 169 kr/mån 349 kr/mån

Fakturaprogram

BL Fakturering är ett komplett faktureringssystem med stöd för allt från att skapa offerter och skicka fakturor till att hantera påminnelser och inkasso. Programmet används framförallt av konsulter och hantverkare samt handels-, transport- och fastighetsföretag.

Programmet kan köras på webben eller i Bjorn Lundens app, vilket gör att du kan fakturera kunden direkt när jobbet är gjort. Du skapar och skickar dina fakturor som e-fakturor (EDI-fakturor) eller som pdf-fakturor som du mejlar till kunden. Ett omfattande stöd finns för fakturering av ROT- och RUT-arbeten.

Integrerad i bokföringen och möjlighet att sälja fakturor

BL Fakturering kan integreras med bokföringen (BL Total) så att de fakturor du skapar automatisk blir bokförda. Sist, men inte minst, erbjuder Bjorn Lunden möjligheten att sälja fakturor direkt i faktureringsprogrammet. Lämpligt för dig som vill få betalt direkt och som inte vill bevaka utestående fordringar.

I Bjorn Lundens Bokföring

Priser

Hos Bjorn Lunden väljer du mellan tre varianter beroende på om du vill jobba med endast bokföring eller fakturering eller med både bokföring och fakturering.

• BL Fakturering– 149 kr/månad
  • BL Easy– 169 kr/månad
  • BL Total– 349 kr/månad

Omdöme Bjorn Lundens Bokföring

7.8 Betyg
Sammanfattning

Sammanfattningsvis är BL Total ett modernt bokföringsprogram som passar väl till småföretag och medelstora bolag som vill kunna sköta både bokföring, fakturering och betalningar. Programmets layout är enkelt och användarvänligt. För den som är ny finns en stor kunskapsdatabas och som företagare kan du enkelt testa tjänsten under 30 dagar för att bestämma dig om programmet är något som passar. Vi gillar också att kvitto- och fakturatolkningen med automatisk bokföring ingår och inte är prissatt per styck. Något vi saknar är möjligheten att även koppla in lön i tjänsten så att allt finns i samma paket. Då blir det lättare att hålla koll på bokföringen samt sköta sin lön för småföretagaren. Även konteringshjälp hade varit ett plus.

Användarvänlighet
8
Smarta och automatiska funktioner