Recension

Fortnox

Ett populärt bokföringsprogram med över 300 000 kunder

Ett svenskt bolag

Fortnox är ett svenskt bolag med huvudkontor i Växjö som grundandes 2001 och var den första aktören i Sverige som började med molnbaserad bokföring. Sedan starten har bolaget vuxit markant och idag har man 300 000 kunder.

Stor flexibilitet

En av de stora fördelarna med Fortnox är att företaget har byggt upp ett stort nätverk av program som är kompatibla med varandra vilket gör att man har många lösningar för företagaren. Om det inte finns inom Fortnox har finns det antagligen hos någon av Fortnox samarbetspartners. Fortnox passar små och medelstora bolag och har lösningar för alla företagsformer. Nedan har vi gjort en recension av Fortnox.

Fördelar

Det finns många fördelar med Fortnox både för den som vill sköta sin bokföring helt själv och för den som vill ha lite hjälp. Med Fortnox får du ett användarvänligt bokföringsprogram som har allt för att lämna in en komplett årsredovisning i slutet av räkneskapsåret.

Fortnox ligger också i framkant när det kommer till integrationer med kassasystem och webshoppar för att slippa dubbelarbete. Finns det inte hos Fortnox finns det ofta en tredjepartslösning som företaget hjälper till med. Dessutom har Fortnox en bankkoppling som gör att du enkelt kan stämma av företagskontot varje månad.

Sist men inte minst är Fortnox ett välkänt program bland bokföringskonsulter och revisorer. Detta betyder att det är smidigt att dela med sig av sin bokföring om så behövs.

• Användarvänligt
  • Bankkoppling för enkla avstämningar och betalningar
  • Integrationer mot många kassasystem och webshoppar
  • Faktura och löneprogram går att lägga till
  • Snabb Support

Nackdelar

En nackdel med Fortnox är att det alltid krävs internetuppkoppling eftersom att bokföringsprogrammet är molnbaserat. Detta innebär att det inte går att komma åt din bokföring om du inte har tillgång till internet.

En annan nackdel med Fortnox är att det kan upplevas svårt att sätta upp ett nytt konto. Som tur är erbjuder sig Fortnox att hjälpa till med detta om det skulle behövas.

Sist men inte minst kan man fråga sig om det är värt att betala för ett bokföringsprogram när det finns alternativ på marknaden som är gratis. Nackdelen med dessa programmen är att de är mer begränsade och ofta inte har tillgång till samma support. När man har valt ett bokföringsprogram är det betydligt svårare att byta och vi upplever att månadskostnaden för Fortnox är relativt liten i sammanhanget.

• Krävs internetuppkoppling
  • Lite svårt att registrera företaget
  • Finns gratis alternativ

Fortnox Produkterbjudande

Fortnox Start
198 kr
Bokföringsprogram
Fakturaprogram
3 Mån fakturaservice
Fortnox Flex
299 kr
Bokföringsprogram
Fakturaprogram
+ Två tillägg
Fortnox Total
599 kr
Bokföringsprogram
Fakturaprogram
+ 8 Tillägg

Bokföringsprogram

Med Fortnox får du ett bokföringsprogram som fungerar för de flesta små och medelstora företagen. I bokföringsprogrammet har du tillgång till en resultatrapport, huvudbok, momsrapport och kassabok som skapas automatiskt. Sköter du din bokföring kontinuerligt under året så kommer du att kunna göra ett komplett årsbokslut. Är ditt bolag mindre krävs det endast en resultaträkning och balansräkning, medan större bolag även behöver skicka in en rapport över förändring i eget kapital.

Konteringshjälp

I dagsläget erbjuder Fortnox inte någon automatisk konteringshjälp. Med konteringshjälp menar vi att du ska kunna skriva in att det är exempelvis ett inköp av en dator med 25% moms och så sköter bokföringsprogamet konteringen åt dig. Dock har Fortnox en omfattande hjälp sida där många av de frågor som man vanligtvis som företagare kan ha kring bokföring. Dessutom går det att spara konteringsförslag så att du enkelt kan föra en kontinuerligt bokföring.

Automatisk fakturaavläsning

Fortnox erbjuder tre olika typer av fakturaavläsning. Antingen väljer ditt bolaget alternativet att kunderna skickar in sina fakturor till en specifik adress, då öppnar Fortnox kuverten åt företaget och scannar in dem med belopp och moms. Ett annat alternativ är att du skannar in fakturorna och skickar vidare till Fortnox fakturaservice. Det tredje och sista alternativet för automatisk fakturaavläsning är att dina kunder skickar alla fakturor till en mailadress som går direkt till Fortnox som sedan tolkar dem och laddar upp dem åt dig.

Bankkoppling

Med Fortnox bankkoppling har du möjlighet att göra din avstämning av bankkontot utan att faktiskt behöva logga in på internetbanken. Dessutom kan du via Fortnox exportera betalningsfiler direkt till banken vilket gör att du slipper att oroa dig för att det ska bli något misstag däremellan. Dessutom sparar du mycket tid på att du slipper fylla i dina betalningar en och en. Detta är framförallt viktigt för företag som är lite större där det är många fakutrabetalningar som behöver hanteras.

SIE Kompatibilitet

Att Fortnox är SIE kompatibellt betyder att det kan läsa av och exportera det filformat som är standard för redovisning i dagslägget. Detta gör att det blir betydligt lättare att byta till Fortnox eftersom du bara behöver importera SIE filen. Det gör också att det blir enklare att byta till andra bokföringsprogram om du inte är nöjd med Fortnox. Dessutom blir det enklare att delge bokföringen med redovisningskonsulter om du skulle behöva hjälp med bokföringen.

Molnbaserat

Fortnox är ett molnbaserat bokföringssystem vilket betyder du alltid har tillgång till det när du är online. Detta betyder också att det går att använda oavsett om du har en PC eller Mac. Fördelen med att det är molnbaserat är att du har tillgång till det överallt var du än är. Du kan därför dela med dig av bokföringen till alla du vill som ska kunna komma åt den. En annan fördel med att det är molnbaserat är att du alltid vet att din bokföring är säkerhetskopierad så om du skulle bli av med datorn så finns all din bokföring kvar. En nackdel med ett bokföringsprogram som är online är dock att du inte kan arbeta med det när du ej har internetuppkoppling.

Mobilanpassat

Fortnox är också väl mobilanpassat så du kan logga in på bokföringsprogrammet även på telefonen. Här har du emellertid inte tillgång till alla funktioner på ett smidigt sätt utan i mobilen är programmet anpassat för att exempelvis attestera fakturor, skicka in bokföringsunderlag så som kvitton via mobiltelefonen och andra enklare saker men som är smidigt att ha i mobiltelefonen.

Jämförelselista

Fortnox Bokföring Standard Flex Total
Små och medelstora bolag
Alla bolagsformer
Bokföringsprogram
Rapporter
Årsredovisning och Bokslut
Fakturaprogram
Löneprogram * *
Offert och Order * *
Integration med exempel kassasystem
Pris 99kr 199kr 299kr 599kr
*Går att lägga till som ett tillägg (Fortnox flex 2st) (Fortnox Total 8st)

Fakturaprogram

Slipp dubbelarbete

Utöver bokföring finns det även möjlighet att använda Fortnox fakturaprogram som antingen ingår i startpaketet eller går att lägga till om du bara använder deras bokföringsprogram i dagsläget. Att ha ett fakturaprogram tillsammans med bokföringsprogrammet är fördelaktigt eftersom att det ofta innebär att du slipper dubbelarbete i och med att bokföringen sker automatiskt när fakturabetalningar registreras.

Komplett med rut & rot

I Fortnox fakturaprogram har du tillgång till ett artikel och kundregister. För dig som fakturerar samma kunder kontinuerligt finns det en tjänst som heter återkommande fakturering vilket gör det lätt att göra samma fakturering om och om igen. Det finns också tillgång till Rot & Rut där programmet räknar ut hur mycket som ska faktureras av kunden. Det går enkelt att skicka med följesedlar och arbetar du i flera valutor går detta också. Kort och gott har Fortnox skapat ett komplett fakturaprogram för små och medelstora företagare.

Löneprogram

Undvik dubbelarbete

Genom Fortnox går det även att få tillgång till ett löneprogram. Genom att ha ett löneprogram kopplat till bokföringsprogrammet blir det lättare att sköta bokföringen eftersom du likt fakturaprogrammet slipper dubbelarbete.

Låt Fortnox räkna ut skatt och arbetsgivaravgift

I Fortnox löneprogram får du tillgång till arbetsgivardeklarationer som du kan ladda upp direkt till skatteverket för att slippa att fylla i tabeller manuellt. Här får du bland annat hjälp med beräkningen av arbetsgivaravgifter och skatt. Med löneprogramet får du också tillgång till timrapportering och det går enkelt att lägga till övertid. Dessutom har du möjlighet att lägga till semesterdagar och koppla löneprogrammet till ditt bankkonto för att enkelt sköta löneutbetalningar.

Pris

Fortnox har flera olika erbjudanden för dig som driver ett bolag. Vill du endast ha tillgång till bokföring går detta att teckna för 99kr i månaden. Behöver du sedan utöka med fakturering eller lön så finns det möjlighet att göra detta för 99kr för respektive tjänst.

• Bokföring – 99kr
  • Fortnox Start – 198kr
  • Fortnox Flex – 299kr
  • Fortnox Total – 599kr

Fortnox har också tagit fram ett antal paket som företaget erbjuder till nya kunder. I Fortnox start ingår bokföring och fakturering för 198kr/mån. Med Fortnox Flex ingår allt som finns med i Fortnox Start plus två ytterliggare tjänster så som löneprogrammet och tidsrapportering för 299kr. I Fortnox Total ingår allt i de tidigare nämnda programmen plus ytterligare lösningar och en integration mot till exempel kassasystem för 599kr/mån.

Omdöme Fortnox

7.5 Betyg
Sammanfattning

Sammanfattningsvis är Fortnox ett bokföringsprogram som täcker de behov som ett små och medelstort företag. Bokföringsprogramet är användarvänligt och det går att koppla mot de flesta banker för att kunna göra enkla avstämningar. Fortnox har också integrationer till många kassasystem och webbshopar som gör att du slipper dubbelarbete. Det går också att lägga till faktura och löneprogram.

Support och Service
7.5
Användarvänlighet