Recension

Bokio

bokio logo

Bokio - Alternativet som är gratis

Ett nystartat bolag

Bokio är en av de nyare aktörerna bland bokföringsbolagen och grundades 2015 av två ekonomistudenter med avsikten att ”automatisera ekonomiarbetet”. Huvudkontoret ligger i Göteborg och Idag har man fler än 90 000 kunder och kundbasen växer hela tiden.

Ett av få som är gratis

Bokio är ett av de få bokföringsprogrammen ute på marknaden som är gratis och i tjänsten ingår också fakturering och lönehantering.  En av anledningarna till att Bokio bokföring kan vara gratis är att man som användare av tjänsten alltid har en grundsupport online, men för att få snabbare och mer utförlig support tillkommer en månadskostnad. Nedan har vi gjort en recension av Bokio.

Fördelar

Den tydligaste fördelen med Bokio är att bokföring, fakturering och lönehantering är helt gratis. På företagets hemsida står det också att det kommer fortsätta att vara det i framtiden. Bokio fungerar med andra ord bra för den som har grundläggande kunskaper kring bokföring.

Dessutom hjälper företagets konteringshjälp till med att välja vilket konto intäkt, inkomst, utgift eller kostnad som detta ska bokföras på. Detta tillsammans med att utformningen av programmet är enklare än de flesta bokföringsprogrammen gör att det är väldigt enkelt att komma igång med.

Bokio har också en hel del smarta funktioner. Bland annat har du möjlighet att kopiera dina bankutdrag direkt in till programmet för lättare avstämning och det går att exportera dina lönefiler för automatisk ifyllning hos skatteverket.

• Gratis och kommer alltid att vara det
  • Konteringshjälp
  • Support över chatt och mail
  • Fakturaprogram ingår
  • Löneprogram ingår

Nackdelar

En nackdel med Bokio är att det inte är speciellt avancerat i förhållande till många av konkurrenterna. Detta innebär att det kan bli svårt om ditt företag växer eller har behov av mer avancerade tjänster från bokföringsprogrammet.

En annan nackdel är att Bokio inte är lika välkänt bland revisorer och redovisningskonsulter vilket betyder att det kan vara svårare för dem att hjälpa till i och med att alla inte är familjära vid bokföringsprogrammet. Detta kan göra det svårare om du behöver hjälp med den löpande bokföringen eller bokslutet.

Bokio är också molnbaserat vilket betyder att du inte har någon möjlighet att använda programmet när det inte finns tillgång till internet.

• Inte lika välkänt som andra bokföringsprogram
  • Rekommenderas inte för större bolag

Bokio Produkterbjudande

Bokio
Gratis
Bokföringsprogram
Fakturaprogram
Löneprogram
Bokio Support
100 kr
Bokföringsprogram
Fakturaprogram
Löneprogram
Support och svar inom 24 Timmar
Bokio Partner
1299 kr
Allt som ingår i Bokio prioriterad support
Redovisningsekonom sköter all löpande bokföring
Bokslut inkl. bokföring av årets skatt och resultat
Årsredovisning (AB) och inkomstdeklaration

Bokföringsprogram

Som bokföringsprogram fungerar Bokio bra och I tjänsten ingår allt som behövs för att i slutet av året göra en årsredovisning som du sedan kan skicka in till skatteverket. Sköter du bokföringen kontinuerligt så kommer Bokio automatiskt att producera en resultatrapport, huvudbok, balansrapport, momsrapport och kassabok så att det går att ha full översikt över företagets ekonomi.

För mindre bolag krävs det endast en resultaträkning och balansräkning, medan större bolag även behöver skicka in en rapport över förändring i eget kapital. Om du har ett bolag med lite mer avancerade behov eller med en högre omsättning bör du undersöka extra om Bokio uppfyller dina behov.

Konteringshjälp

Alla som någon gång har behövt bokföra vet att det kan vara riktigt snårigt att välja rätt konto samt kontinuerligt hålla sig till samma konto plan som andra i samma bolag. För den som är oerfaren när det kommer till redovisning kan konteringshjälp till och med vara en nödvändighet.

Bokio har ett väl fungerande system för konteringshjälp. När du väljer att ladda upp ett dokument till bokföringsprogrammet så får du välja om det ett kvitto eller utgift, inkomst, leverantörsfaktura eller annat. Därefter har du möjlighet att söka eller välja från en lista efter exempelvis betalning av IT tjänster inrikes eller försäljning av varor. Detta är väldigt smidigt och täcker de flesta småföretagarnas behov. Om det är en speciell post kan det dock vara så att det inte finns med och du kan då välja att fylla i konto manuellt istället.

Bankkoppling

Med bankkoppling menas att bokföringsprogrammet kan hämta data direkt från ditt företags bankkonto för att hjälpa ditt företag att bokföra samt stämma av konton. Detta är speciellt fördelaktigt om du bokför med hjälp av kontantmetoden eftersom  att du då är säker på att ditt bankkonto stämmer helt överens med din bokföring. När det kommer till bokio så kan man säga att företaget än sålänge använder sig av en ”hybrid”.

Bokio är inte direkt kopplat mot ditt bankkonto men genom att kopiera transaktionerna från ditt bankkonto in i Bokio så kan redovisningsprogrammet själv importera dessa och lägga dem i din att göra lista. Då är beloppen redan ifyllda vilket gör att din bokföring fortfarande följer ditt konto. Dock behöver du gå ett steg längre än många konkurrenter där programmet automatiskt importerar dina banktransaktioner.

Molnbaserat

Bokio är ett onlinebaserat bokföringsprogram vilket betyder att det du måste vara uppkopplad för att komma åt det och programmet startas i webbläsaren. Detta gör att Bokio fungerar oavsett om det är en MAC eller PC som programmet startas från. Det innebär också att det inte krävs några installationer för att använda Bokio utan det är bara att gå in på deras hemsida och logga in. Det medför dock att du inte kan gå in på Bokio och sköta din bokföring när du inte har tillgång till internet.

SIE Kompatibilitet

SIE är ett filformat som är framtaget för att det ska gå att importera och exportera bokföringsdata till exempelvis redovisningsbolag så att de kan hjälpa företag med dess bokföring. Att ditt bokföringsprogram är SIE kompatibelt innebär också att du kan byta bokföringsprogram om du skulle vilja utan att du behöver göra om all bokföring. Från Bokio går det både att exportera SIE filer och importera SIE filer. Detta innebär att det enkelt ska gå att byta och dela med dig av din redovisning.

Automatisk fakturaavläsning

Bokio har även använt sig av AI teknologi för att kunna läsa av fakturor automatiskt. Detta gör att bokföringen går något snabbare eftersom att du slipper att fylla i beloppen själv. Dock krävs det fortfarande att du som företagare kollar beloppen på fakturorna så att Bokio har valt rätt belopp eftersom att vissa fakturor kan skilja sig såpass mycket från standard utformningen att Bokio inte klarar av att välja rätt belopp.

Mobilanpassat

Bokios hemsida är också mobilanpassad vilket gör att det går utmärkt att ladda upp kvitton från mobilen. Detta fungerar bra och det går enkelt att ladda upp kort via mobilen och sedan hantera konteringen direkt. Om du exempelvis köper en produkt eller tjänst med företagskortet kan du sedan enkelt ta kort på kvittot med mobilen och ladda upp det direkt.

Jämförelselista

Bokio Gratis Support Partner
Småbolag
Alla bolagsformer
Bokföringsprogram
Rapporter
Årsredovisning och Bokslut
Fakturaprogram
Löneprogram *
Offert och Order
Integration med exempel kassasystem
Pris Gratis 99 kr AB 1299 kr/mån
*Bokio hjälper dig att kontera men detta sker inte automatiskt

Fakturaprogram

Fakturera med Bokio

Förutom bokföring så har Bokio även ett fakturaprogram som är gratis och ingår när du skapar ett konto hos Bokio. För den som har en mindre verksamhet så kan detta fungera utmärkt. Det är emellertid viktigt att vara noga och kolla att programmet täcker alla dina behov så att det inte tillkommer några problem vid ett senare tillfälle, när du redan har börjat använda programmet.

Täcker grundläggande behov men inte mer

I Bokios fakturaprogram finns det möjlighet att föra artikelregister där du kan lägga till varor och tjänster med exempelvis pris/vara eller pris/timma. Det finns även möjlighet att skapa kundregister där du kan spara uppgifter på kunder för framtida fakturering. Tyvärr finns det inte möjlighet att skapa en återkommande fakturering. Detta kan göra det svårt för dig som exempelvis har kunder med frekventa återkommande betalningar. Eller som erbjuder en prenumerationstjänst. Det finns inte heller möjlighet att göra en gruppfakturering om du har många kunder som har samma tjänst som du vill skicka till.

När du skickar en faktura har du möjlighet att välja Rot och Rut, det finns dock ingen möjlighet att skicka en offert vilket kan göra det svårt för den som driver en verksamhet där detta krävs. Det finns inte heller stöd för följesedlar.

Löneprogram

Ett enkelt löneprogram

Med Bokio får du även tillgång till ett löneprogram där du kan hantera din lön även om detta har vissa begränsningar. Har ditt företag många anställda eller hanterar lönefrågor som är ”utöver det vanliga” så kan det vara bra att undersöka noggrant om detta verkligen är löneprogrammet för dig.

Räknar ut arbetsgivaravgift och skatt

I Bokio går det att få ut en arbetsgivardeklaration på individnivå där du kan ladda ned en AGI fil och ladda upp direkt på skatteverket för att slippa att göra allt manuellt där. Du fyller själv i vilken skatteprocent du ska ha men därefter finns det möjlighet för Bokio att räkna ut din arbetsgivaravgift och skatt utifrån detta. Detta brukar med de flesta andra bokföringsprogram kosta mellan 19 – 69 kr per arbetsgivardeklaration.

Med Bokio går det även att lägga in timanställning eller månadslön och det finns även möjlighet att räkna  semesterdagar. Det finns dock inte möjlighet att använda sig av övertid.

Pris

Även om Bokio är gratis så ingår det även till viss del support. För vanliga frågor om bokföring går det att skicka meddelande online till Bokios support team. Detta är bra då även de som har viss erfarenhet av bokföring vet att det ibland uppkommer frågor som gör att man fastnar. Frågorna besvaras sedan så snart som möjligt enligt Bokio, men med hänsyn till att tjänsten är gratis kan det dröja lite längre, i synnerhet med stora eller mer avancerade frågor.

• Online Support

Prioriterad Support

För den som vill få hjälp snabbare finns tjänsten prioriterad support som kostar 99 kr i månaden exkl. moms. Detta kan dock vara lite missvisande då tjänsten endast tecknas över 12 månader vilket innebär att det alltid kommer att kosta 1200kr exkl. moms.

• Svarar inom 24 timmar
  • Online Support
  • 99kr/mån exkl. moms (bindningstid 12 månader).

Partner

Det finns även möjlighet att helt och hållet låta en bokföringspartner via Bokio sköta din bokföring. Då får du hjälp av en auktoriserad redovisningskonsult som hanterar ditt företags bokföring. Det enda du behöver göra då är att: importera banktransaktioner, ladda upp underlag, registrera betalning av leverantörsfakturor. Kostnaden för denna tjänst är från 900 kr/mån och uppåt.

• Bokio partner tar hand om din bokföring (900kr/mån).

Kostnaden för Bokio är helt gratis om du använder programmet i sin standardform. Därefter kan du välja att betala för extra service eller att vara partner. Se avsnittet support för mer information.

• Standard – Gratis
  • Prioriterad Support – 99 kr/mån
  • Aktiebolag Partner – 1299 kr/mån
  • Enskild firma – 1099 kr/mån

Omdöme Bokio

6.9 Total Score
Sammanfattning

Sammanfattningsvis så är Bokio ett relativt enkelt bokföringsprogram och trotts att det är helt gratis ingår support och att det är så smidigt att använda som det faktiskt är. För dig som precis har startat ett företag med relativt enkla behov och få anställda så kan det här vara ett riktigt bra alternativ. För Företagaren som har något fler anställda eller avancerade behov när det kommer till bokföring, fakturering eller lönehantering så kan det bli lite svårare. Då är det viktigt att du kollar upp vilka funktioner ditt företag faktiskt behöver och vilka funktioner som Bokio Faktiskt erbjuder.

Användarvänlighet
9
Support och Service